Rozhovory Zajímavosti

Rozhovor: Nakupujte bez obalu i pro vašeho pejska!

Popularita takzvaných bezobalových obchodů pro lidi roste. Zákazníky těší, že mohou nakupovat více ekologicky. Tento „zero waste“ trend dorazil už i do psího světa, v pražské prodejně pro pejsky DOGG tak naleznete krásný bezobalový koutek. Nejen o něm jsme si povídali s Patrikem Šilhavým a Terezou Bořilovou.

Kde se vzala myšlenka na bezobalový koutek pro psy?

Tereza: Doma žijeme bez odpadu teď už víc jak tři roky. Podařilo se mi to v rámci našeho jídla, drogerie a kosmetiky, ale psí věci byly pořád problém. Když jsem pátrala, zda existuje nějaký bezobalový obchod pro psy, zjistila jsem, že ano, ale v zahraničí. Proto jsem dlouho přemýšlela, zda bychom nemohli vytvořit takový obchod u nás, v České republice. Po čase jsem se potkala s Patrikem a začali jsme spolupracovat v rámci jiného projektu. Patrik tehdy uvažoval nad otevřením kamenné prodejny, a tak jsem za ním jednoho dne přišla s tím, proč to nespojit s bezobalovým koutkem.

Kamenný obchod tedy vznikal již s tím, že součástí bude bezobalový koutek?

Patrik: Přesně tak. My jsme tady spojení vlastně dvou projektů – Přines! (dříve PesPotěší) a DOGG. DOGG vznikl čtyři a půl roku zpět s tím, že chceme českým pejskařům nabídnout alternativu k sortimentu, který v té době byl v nabídce. Úmyslem bylo soustředit se na kvalitní výrobky pro psy a od samého počátku jsme nabízeli vychytávky nejen pro psy, ale i pro milovníky psů, jako jsou různé dekorace, obrazy a dárky. A tehdy jsme se potkali s Terkou, která jakožto ilustrátorka a designérka pro nás připravovala dárkové produkty s tématikou pejsků. Vymysleli jsme také vlastní kolekci psích samolepek. Naše spolupráce se pořád prohlubovala, a protože jsme si s rozuměli, přišlo na řadu otevření vlastní prodejny. Přemýšleli jsme nad unikátním konceptem a Terka přišla s tím nápadem, že by část prodejny mohla být bezobalová. Týká se to nejen jídla a pamlsků, ale i stáčené kosmetiky, různých doplňků stravy, bylinek a olejů. Minulý rok jsme tak na začátku léta otevřeli tuto prodejnu s ojedinělým konceptem.

Kolik procent sortimentu v prodejně tvoří bezobalové produkty?

Tereza: Myslím, že dnes je to zhruba 30 procent. I u dalších produktů volíme lokální výrobce, kteří zboží zbytečně nebalí.

Patrik: Zároveň se snažíme ty dodavatele, kteří třeba v tuto chvíli nejsou tolik eco-friendly, inspirovat, jak jinak nám zboží (ne)balit a dopravovat. Některé produkty tak dostáváme od dodavatelů ve vratných nádobách. Někteří nám dodávají zboží ve skleněných nádobách, jinak upřednostňujeme papír před plastem.

Chodí k vám pro bezobalový sortiment kolemjdoucí zákazníci, anebo k vám cíleně jezdí lidé, kteří si vás našli, protože chtějí nakupovat bez obalu?

Tereza: Nevím, kterých je víc, ale chodí nám sem oba typy zákazníků.

Patrik: Ty skupiny zákazníků se tu míchají. Kromě zákazníků z celé Prahy tu máme takové, kteří k nám cestují zdaleka, třeba i z jižních Čech, právě kvůli našemu konceptu.

Jak vybíráte výrobce, jejichž produkty prodáváte? Testujete nejprve výrobky na svých pejscích?

Patrik: Vpodstatě ve veškerém volném čase se snažíme hledat vychytávky sem na prodejnu 🙂

Tereza: Samozřejmě nejprve se mi musí líbit ten produkt a způsob jeho prezentace tak, aby to korespondoval s tím, co my tady děláme. A pak mi musí být příjemná osobní schůzka, kde se přesvědčím, že výrobce to myslí s ekologií vážně a že se nejedná jen o marketingový tah. Testování na našich psech je důležité, ale u produktů, kde je zapotřebí dlouhodobý účinek, je to těžší.

Patrik: V zásadě je to naše heslo, že se snažíme nejprve vše otestovat, než produkty zařadíme do naší nabídky. Naši pejsci jsou občas takoví pokusní králíci 🙂 Často taky vycházíme ze zkušeností ostatních pejskařů.

Teď se zeptám z oblasti krmení. Sama krmím BARFem a obaly jsou v takovém případě docela problém. Máte nějaké tipy pro pejskaře krmící masem, jak zredukovat množství plastových obalů?

Tereza: Pro mě jsou v takovém případě dvě možnosti. Jedna je nakupovat v klasickém řeznictví s vlastní krabičkou a druhá je mít kontakt přímo na farmu, kde budete nakupovat. BARF bez obalu je něco, co řešíme intenzivně, a je to běh na dlouhou trať. Není to jednoduché z pohledu veteriny a hygieny. Je to pro mě meta, které chceme jednoho dne dosáhnout.

Patrik: Představu, jak by to mělo vypadat, máme a v jiných zemích už to úspěšně funguje. V České republice je ta legislativa složitější. My jsme se s bezobalovým BARFem setkali poprvé v Německu na veletrhu. Mrazák už tu máme a pracujeme na tom.

(Poznámka redakce: Než jsme se dostali ke zveřejnění rozhovoru, sen o tzv. „nahatém BARFu“ bez obalu se stal skutečností a nyní je již na prodejně k zakoupení!)

To zní skvěle a už se moc těším! 🙂 Největší část vašeho bezobalového sortimentu tvoří nyní granule a pamlsky?

Patrik: Kosmetika je stejně důležitá a je po ní velká poptávka.

Tereza: Stejně tak i potravinové doplňky a oleje. Také máme hotové zavařené porce krmiva ve skle. Pro ně chodí mnoho zákazníků, kteří nechtějí krmit granulemi.

Patrik: V bezobalu máme nově také směsi na pečení dortů a cookies pro psy a pro přípravu psí zmrzliny od lokálního výrobce.

Někdo by se mohl obávat u krmiv, doplňků a pamlsků prodávaných bezobalově „na váhu“ o trvanlivost. Jak to v tomto případě funguje?

Tereza: Dbáme na správné skladování v pečlivě uzavřených nádobách, není to tak, že by nám tu produkty jen tak ležely na hromádkách 🙂 Pro skladování tedy používáme obaly, ale znovupoužitelné. Zatím se nám nestalo, že by něco nebylo v pořádku. Naopak tím, jak nám každý kousek vždy projde rukama, vidíme, že je v pořádku, což u standardně balených produktů být vidět nemusí.

Patrik: Samozřejmě, že bezobalový prodej je náročnější než prodej v obalu. Musíme skladovací nádoby udržovat čisté a více hlídat kvalitu. Jsou větší nároky na to, jak skladujeme zboží, na to si musíme dávat pozor.

Jak to tedy funguje, když k vám přijdu jako zákazník? Chtěla jsem se zeptat, jestli si musím donést vlastní nádobu, ale vidím, že tu máte třeba krásné pytlíčky… Nabízíte tedy i možnost tu rovnou nějaký obal zakoupit?

Tereza: Přesně tak. Je samozřejmě ideální pokud přijdete se svým obalem, ale máme tu k dispozici látkové pytlíky, které šije moje kamarádka, sklenice… Ne všechno se do sklenic vejde, takže pro případ, že u sebe zákazník nic nemá, tu máme i papírové pytlíky. Lidi už se ale naučili nosit si vlastní nádoby, třeba kyblíky od jogurtů.

Patrik: Bezobalový zákazník si už od začátku přijde s vlastní nádobou, protože ten sem jde s tím cílem. Ale standardní zákazník sem přijde bez nádoby a pokud si chce hned nakoupit, tak mu poskytneme naši nádobu, nebo si nějakou tady může zakoupit. Co nás těší je, že potom, když se ten zákazník vrací, tak už to ví a opravdu si sem přijde s vlastní nádobou či krabičkou. Třeba i se starým pytlem od granulí.

Já jsem bohužel vybavená nepřišla. Přesto jsme však s mojí fenkou Kájou neodcházely po rozhovoru s prázdnou 🙂 Na ochutnání jsme si odnesly například výborné sušené maso v papírovém pytlíčku a tréninkové pamlsky a sušené rybičky ve skleničkách. Po dobrotách se jen zaprášilo, budeme si muset proto brzy udělat zase výlet a nádobky doplnit 🙂 Příjemné prostředí a milá obsluha perfektně doplňují ojedinělý koncept prodejny DOGG, kterou najdete v Osadní ulici číslo 5 v pražských Holešovicích. Ať už jste z blízka či z daleka, za návštěvu rozhodně stojí. A nezapomeňte vzít sebou i svého chlupáče 😉

Pro více informací navšivte webové stránky DOGG a Přines!.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.